A cita cinéfila por excelencia de Santiago de Compostela reivindica nesta edición a comedia clásica e a capacidade do cinema para transportarnos a un mundo tolo, tolo, tolo… que adoita actuar como unha sorte de salvavidas nas prosaicas augas da vida cotiá. Así é que, trinta e sete anos despois, Cineuropa segue mantendo intacta a súa capacidade para sorprendernos e conseguir que o público amante do cinema esperemos con expectación a chegada do mes de novembro, para poder gozar dunha programación cuxa principal fortaleza radica en conseguir que vexamos cine presencial, colectivamente, creando un espazo contracorrente que nos permite desafiar esa zona de confort en que xa se converteron as plataformas dixitais.
Cineuropa, por facer unha analoxía coa liña discursiva do filme que dá título ao cartaz e que narra as peripecias dun grupo de persoas que atravesan o deserto en busca dun botín escondido, marca a súa particular travesía pola paisaxe árida que nos deixa o mercado cinematográfico globalizado, arrasado pola mercadotecnia e as superproducións. O noso benquerido Festival mantén o rumbo seguindo un mapa que non sinala máis destino que o tesouro de abastecernos de bos filmes, nunha compilación que reúne tanto as descubertas procedentes dos festivais internacionais como películas realizadas na nosa contorna máis próxima, relecturas temáticas ou homenaxes autoriais, mais sempre coa mirada posta en explorar os ángulos mortos que a miúdo fican nas marxes dos circuítos comerciais.
Un ano máis, mergullarémonos nos filmes mais destacados do ano como A fronteira verde da polaca Agniezka Holland, que nos fala e interpela sobre a crise migratoria en Europa, ou a fantástica comedia irónica sobre a vida moderna Non agardes demasiado da fin do mundo do romanés Radu Jude. Descubrimos as novas cineastas galegas, cunha vintena de filmes feitos nesta terra, e tamén as do mundo todo, desde a veciña portuguesa Leonor Teles até a colombiana Carmen Torres ou o tailandés Thien An Pham, quen vén de gañar o premio ao mellor director novel en Cannes. O programa funciona en si mesmo como un guión con xiros e tramas paralelas en que conviven estreas absolutas con propostas como a que revisita a figura de Jorge Semprún, con motivo do centenario do seu nacemento, ou o bloque temático dedicado ao cinema que documenta e reflexiona sobre os 40 anos da democracia arxentina.
E como toda celebración cinematográfica que se prece tamén conta coa súa particular e simbólica alfombra vermella, pola que este ano camiñarán o compostelán Luís Zahera que, para alén da súa intensa e variada traxectoria profesional, actúa en boa medida como embaixador cultural da nosa cidade e da nosa identidade cultural; a actriz Ana Torrent, cunha extensa carreira iniciada aos sete anos de idade e na que demostrou a evolución interpretativa necesaria para superar o clixé da nena prodixio; e o cineasta portugués Joâo Canijo, coñecido xa en Cineuropa e a onde volve nesta edición cos seus traballos máis recentes, Viver mal e Mal viver.
Nesta altura, coido que estamos xa en disposición de acuñar o termo “fórmula Cineuropa” para referirnos a un modelo de festival poliédrico que nunca renunciou á ambición de descubrirnos o cinema máis recóndito, que viaxa para amosarnos novos camiños edición tras edición, e que sempre procurou a participación dos espectadores e das espectadoras.
Cineuropa é, por tanto, un punto de encontro, de diálogo, de intercambio entre os camiños creativos que atravesan o cinema na actualidade mais tamén no pasado, nun percorrido bidireccional que se actualiza constantemente.
En nome de todas as persoas que nos damos cita nas butacas dos espazos da cidade que, cada novembro, acubillan a gran pantalla -Teatro Principal, Salón Teatro, NUMAX, Multicines Compostela e Auditorio de Galicia-, moitas grazas a todo o equipo que o fai posíbel!
Goretti Sanmartín Rei
Alcaldesa de Santiago de Compostela